Forebyggelse mod smerter i ryggen i stedet for efterbehandling

2019/11 25 14:11

Prøv at forebygge mod ondt i ryggen snarere end at behandle

Ondt i ryggen, stiv ryg eller bare en tendens – her kan du få mere information: I denne tekst får du råd og tricks til hvordan du nogle gange ville kunne slippe udenom ondt i ryggen. Dette er ikke en læge-videnskabelig artikel, men et udtryk for vores sunde fornuft. Så brug artiklen på den måde!

Tips til at undgå ondt i ryggen

De følgende forslag kan nogle gange hjælpe ved smerter i ryggen:

  • Brug din krop aktivt når du har fri
  • Brug din krop mere fysisk på arbejdet – for dem der arbejder på kontor eller lignende så kan hæve sænkeborde være en utrolig stor hjælper til at bevæge sig mere (læs mere om hæve sænkebord her)
  • Træn din ryg – læs mere om træning af ryg her hos Gigtforeningen
  • Træn dine mavemuskler – det kan du læse blandt andet læse om her hos Motion Online
  • Styrk din bækkenbund med bækkenbundsøvelser – Det kan du blandt andet gøre med her
  • Undgå forkerte løft – Det kan du læse yderligere information om her hos BFA
  • Lav øvelser der styrker dine muskelpumper
  • Sid ordentligt – Det handler om at bevæge sig mens man sider læs mere her hos DR og Guiden til ergonomiske kontorstole

Brug en stiv ryg til at undgå rygsmerter

Når du oplever stiv ryg, så er det et tegn på der er rygsmerter på vej. Så det er et vink med en vognstang, hvis du begynder at få stiv ryg. Så er det bare med at komme igang med at bevæge sig, og udfører øvelserne på den her side. På den måde vil du kunne forebygge dig ud af rygsmerter!
Er du i tvivl om hvordan du skal håndtere din ryg, stivhed og eventuelle smerter, så kontakt din fysioterapeut. De har en uddannelse i at hjælpemed ryggen og hvad der ellers kunne være galt.

Se eventuelt også de her hjemmesider:

--CopyRights: http://www.santoku.dk/forebyggelse-mod-smerter-i-ryggen-i-stedet-for-efterbehandling/

Leave a Reply

(required)